Ohlédnutí za třetí víkendovou akademií

28.08.2013 15:38

Ohlédnutí za třetí víkendovou akademií

Jak to vypadá, když se v jedné místnosti sejde na dvacet žen plných nápadů, očekávání smíchaných s pochybnostmi a otazníky? Náboj v místnosti strhne i ty váhavé a pocit sounáležitosti a sdílené zkušenosti dodává odvahu. Každá z účastnic třetí víkendové akademie Života nápadům po dvou dnech odjíždí rozhodnutá, že se o své sny nenechá připravit a udělá vše pro to, aby jim vdechla život.

Prodejte svůj příběh

Martina Šmidochová si rezolutně stoupá před plénum, usměje se a spustí. Podle rady lektora začíná svou prezentaci otázkou: „Pamatujete si oblíbený dětský film Ať žiji duchové!" Jistě, kdo by si jej nepamatoval a dodnes, už jako dospělý, jej rád znovu a znovu neshlédl? Pro Martinu má ale ještě jiný význam. Váže se k němu její dětský sen o princeznách, skřítcích a bílých paních, kteří přebývají na starých hradech a zámcích. A právě tento sen si svým podnikáním chce splnit. Její nově založená společnost Autentika se zaměřuje na organizování soukromých a firemních oslav v dobových kostýmech a v autentickém prostředí. Všichni, jak tu sedíme, bychom si její službu koupily. Věříme její touze, jejímu snu, dokážeme se s ním ztotožnit, cítíme, že je opravdový. Sklízí jednoznačný potlesk a uznalé ohlasy. Je zřejmé, že na její prezentaci nezapomeneme.

A o to právě na workshopu s názvem „Jak připravit prezentaci, na kterou se nezapomíná?", šlo. Její prezentace měla přesně to, co by měla mít: příběh, emoce, vyjádření vlastní touhy a zároveň jasné sdělení, co nabízí a pro koho. Chytla nás za srdce a prodala nám „svůj příběh". V dnešním světě přeplněném nabídkami, značkami a službami je právě příběh tím, co Vaši firmu může odlišit od ostatních a dát Vaší značce nepřehlédnutelný náboj, za nímž zákazníci půjdou. Na tom se shodli všichni lektoři letošní akademie, jejíž téma bylo: „Jdeme s kůží na trh". Z úst přednášejících se nezávisle na sobě linuly dva jednoznačné vzkazy: „buďte své a pravdivé" a „sdílejte své příběhy".

Příběh totiž vyvolává emoce a obojí lidi přitahuje, zajímá a pomáhá jim pochopit, co chcete říct, jak připomínal Lukáš Hrdlička, lektor prezenčních dovedností, který nás učil, jak se prezentovat. Příběhy, které stojí za značkou, pak zákazníkům umožňují ztotožnit se s ní a dodávají jí něco, čím může vrýt svojí nezaměnitelnou stopu do povědomí lidí. O tom jsou přesvědčeni Jiří Landa a Petr Hovorka ze společnosti BrandBakers, jejichž prezentace a workshop se točily právě okolo důležitosti značky, na čem ji vystavět a také jakou strategii komunikace zvolit.

A příběhy prodávají i do médií, jak potvrdil Jan Záluský, redaktor Hospodářských novin. Budete-li mít zajímavý příběh, snáze se s ním dostanete do novin nebo do televize. „Novinářům je třeba nabídnout téma, kterého by se mohli chytit. Například vybudovat si pověst odborníka na určitou oblast. Ale uvažujte reálně. Máte-li lokální firmu, Váš příběh a Vaše názory budou spíše zajímavé pro místní, regionální média, nežli celostátní," vysvětloval Jan Záluský a udělil přitom řadu cenných rad, jak s médii komunikovat, proč nemá cenu dělat tiskové konference a proč je naopak důležité pracovat s novináři individuálně.

Poslouchejte sebe i své zákazníky

Některé z účastnic přijely na akademii s tím, že by chtěly podnikat, ale nejsou si jisté, co dělat a jestli je to pro ně to pravé. Často totiž nápady zcela vybočují z jejich současného směřování či oboru, kterému se věnovaly. Jedná se o velký krok do neznáma a ony se neumí rozhodnout, protože nevnímají jen své potřeby, ale též potřeby svých rodin.

„My ženy máme vzácnou schopnost neustále brát ohledy na to co partner, co děti, co rodiče a jiní rodinní příslušníci. Místo toho, abychom naslouchaly sobě samé. A to je velká chyba," snažila se přítomným otevřít oči Petra Drahanská, která se věnuje koučinku. Její workshop o tom, zda rozumíme řeči svého vlastního těla, byl fascinující. „Tělo nám říká, jaká je naše cesta. Sledujte, jak o svém nápadu či o tom, co děláte, mluvíte. Jaký je Váš hlas? Jaké pocity to ve Vás vyvolává? To jsou pro Vás indicie toho, jak svému nápadu sami věříte a zda Vás to opravdu baví a naplní."

Zatímco při určení toho, čemu se vlastně budete věnovat, potřebujete hlavně naslouchat samy sobě a svému tělu, při podnikání samotném je zásadní naslouchat svým zákazníkům. Jiří Landa se domnívá, že řada firem dělá chybu již při tom, jakým způsobem definuje svého zákazníka: „Nehledejte kdo to je, ale co cítí a co chce." A jeho kolega Petr Hovorka rozvádí myšlenku ještě dále: „Jděte mezi lidi a ptejte se. Vyjděte ven ze své komfortní zóny. Naslouchejte a ověřte si, zda problém, který svým produktem či službou chcete řešit, opravdu existuje. A snažte se také porozumět, jak si lidé to, co chcete nabízet, vybírají." Základem firmy a značky jsou podle BrandBakers správná definice problému a zákazníka a správné nastavení řešení.

Na nutnost naslouchat a vnímat potřeby klientů upozornila ve své přednášce i Sylvie Šulcová, trenérka obchodních dovedností ve společnosti Seznam.cz, která velmi prakticky ukázala, jak může vypadat úspěšný prodej. „Veďte s klientem dialog a jednání stavte na užitku, na přínosu, který pro něj bude mít. Vyprávějte svým klientům příběh, ve kterém se uvidí," vštěpovala nám Sylvie Šulcová. „Ptejte se a nechte zákazníka mluvit, sám Vám řekne, co potřebuje a Vy mu pak snadněji vysvětlíte, jak jeho potřeby uspokojíte."

Miřte vysoko, komunikujte a sdílejte

„Vše, co děláme, o nás vytváří obraz, a proto je vlastně jakákoliv naše činnost marketingem," tvrdí Richard Hořín a Petr Fodor z Flow Studia, kteří přednášeli o tom, jak začít podnikat s málem a k tomu se ještě podělili o řadu dalších tipů a mouder ze života začínajících podnikatelů. Například dělat si sami co můžeme a zpočátku neinvestovat do ničeho, co nevydělává peníze. To by nám však nemělo bránit tomu mít vysoké cíle, mířící třeba až za hranice České republiky. „Vysoké cíle jsou podmínkou, protože zcela zásadně ovlivní způsob Vašeho myšlení," myslí si Petr Fodor.

Jako zcela zásadní pro jakýkoliv start up oba (a nejen oni) považují Networking a komunikaci. To znamená nebát se mluvit o svých nápadech a získávat feedback, sdílet své postřehy a znalosti, potkávat nové lidi, cíleně si vytvářet síť kontaktů. „Hodnota obchodníka je ve velikosti a kvalitě jeho sítě vztahů," zdůrazňuje i Jana Merunková, spoluzakladatelka obecně prospěšné společnosti Yourchance. A nejde jen o navazování vztahů, ale také o jejich další rozvoj a vytěžování. „Vyhlédněte si zákazníky, které chcete získat, protože ti Vám pak budou sloužit jako reference," vysvětlovala.

„Šuškanda" totiž funguje lépe než celostránková inzerce v novinách. To dobře ví i odborník na značku Jiří Landa a proto říká: „Budujte a hýčkejte si své publikum," a doporučuje budovat kolem své značky komunitu, protože skrze zákazníky si můžete bez velkých investic udělat tu nejlepší reklamu. Díky internetu a sociálním sítím je toto dnes mnohem snazší než kdykoliv v minulosti. Záhady (a zásady) komunikace na sociálních sítích se snažila poodhalit Eva Illésová, která se specializuje na marketing na sociálních sítích. Její mantra zní: zapojit, zaujmout, pobavit. „Komunity na sítích jsou především o konverzaci a spolupráci. Tím, že dáváte svým fanouškům důvěrnější a zábavné informace, děláte pro ně promo akce a soutěže, že Vám mohou dávat feedback, vytváříte v nich pocit, že jsou součástí Vašeho projektu," říká. A mohou se tak stát i cennými ambasadory Vaší značky.

O tom, jak efektivně propojit profil na Facebooku s webovými stránkami společnosti, jak na obojím umisťovat reklamu a jak s ní pracovat a za co se vyplatí platit, řekl víc Eduard Krečmar, media director ve společnosti Brandz Friendz. „Na webu i Facebookovém profilu lze nastavit analytické nástroje, které Vám pomohou identifikovat, jak se na nich lidé chovají a pomůže Vám to zjistit, co děláte špatně, jestliže Vám negenerují dostatečný byznys," vysvětloval s tím, že i malé změny, jako například barevné nastavení, zjednodušení a tak podobně mohou přinést velké změny (a tedy i výdělky).

Rad a tipů zaznělo během víkendu mnoho. Pravdou ale je, že přesný návod na úspěch neexistuje a každý si ten svůj musí najít sám. Důležité je věřit v sebe samu, věřit svým snům a nepoddat se případným neúspěchům. V tomto duchu nás na závěr všechny inspiroval příběh Heleny Kroftové Leisztner, všestranné umělkyně, která je - jak už to tak bývá - více oceňovaná a známá v zahraničí, než u nás. A jaká nejpodstatnější rada zazněla z jejích úst? „Jestli můžete, běžte se svými nápady a podnikáním až za hranice této země. Nenechte se ničím omezovat, zkoušejte nové věci a svoje nápady si dobře chraňte, vždy se najde někdo, kdo by se na nich rád přiživil."

Váš názor

Mohlo by Vás také zajímat

Podnikat můžete i odpovědně

Podnikat můžete i odpovědně

Jedním z hlavních prvků podnikání je generování zisku. Kdo do něj nevstupuje s tímto cílem, nemá šanci se dlouhodobě ve svém oboru „na vlastní triko“ ohřát. S podnikáním ale, chtě nechtě, souvisí i odpovědnost – za kvalitu služeb a produktů, zaměstnance, dobré a dlouhodobé vztahy se zákazníky, ale i prostředí a komunitu, kde firma působí.

Autor článku Život nápadům 01.07.2013
0 komentářů
Bez podnikatelského plánu ani krok!

Bez podnikatelského plánu ani krok!

Stručně řečeno, podnikatelský plán (nebo chcete-li byznys plán) je dokumentem shrnujícím hlavní myšlenku podnikání, jeho krátkodobé a dlouhodobé cíle, a v neposlední řadě i podnikatelský záměr zohledňující relevantní trh, klienty a konkurenci.

Autor článku Život nápadům 03.10.2010
0 komentářů
Máte nápad – nezapomeňte prověřit konkurenci!

Máte nápad – nezapomeňte prověřit konkurenci!

Máte nápad, který stojí za to realizovat, a jste si téměř jistí, že s ním před vámi doposud nikdo nepřišel? To je bez pochyby ta nejlepší kombinace pro úspěšné podnikání. Ale ve většině případů tomu tak úplně není, lze totiž očekávat, že na trhu již existují společnosti nebo jednotlivci, kteří měli podobný nápad jako vy.

Autor článku Život nápadům 03.10.2010
0 komentářů

Co Vám umožňuje
registrace?

  • aktivně diskutovat
    s ostatními
  • komentovat veškeré dění
  • ptát se na to, co Vás zajímá
  • sdílet své zkušenosti a sbírat nové
  • vytvořit si vlastní profil a podělit se o svůj příběh
  • díky newsletterům získávat veškeré informace jako první
Registruj
 

 


< Prosinec 2016 >

 

Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

 

Aktivita na Facebooku

566 900
Ženy v číslech

 

V sekundárním sektoru – průmyslu a stavebnictví – působí celkem 566,9 tisíc žen. 3,8 % z nich tvoří podnikatelky v této oblasti.

s.pageName = "Ohlédnutí za třetí víkendovou akademií | Život nápadům - Staňte se součástí komunity:novinka-ohlednuti-za-treti-vikendovou-akademii-html"; delete s.pageState; s.prop4 = "Generic"; s.prop5 = "Novinky"; s.prop6 = "Novinky"; s.prop7 = ""; s.prop8 = "CZ";